Kongene av volleyball-turneringen 2017 (ved et par av dem…)

Som pensum i kroppsøving har VG3 i alle år stått for arrangeringen av volleyball-turneringen her på skolen. Vi har snakket med Christian Rasmussen (19) og Mathias Molvik (18) om hva det innebærer å være arrangører, og hvilke fordeler som følger med jobben.

– Volleyballturnering har vært en tradisjon her på skolen i flere år. Klasser fra både videregående og ungdomsskolen kan stille med lag og konkurrere mot hverandre, og også mot lærere og foreldre. Tidligere har en spansk skole stilt med lag på turneringen. I år har ikke spanjolene svart på invitasjonen vår og deltar derfor ikke på årets turnering. Volleyball-turneringen har i hvert fall vært en tradisjon på skolen siden vi flyttet til øya og begynte på skolen, som nå er sju år siden, forteller Christian Rasmussen (19).

Volleyball regnes for å være en av verdens største idretter, og handler veldig mye om samarbeid og koordinasjon. I år har arrangørene valgt å fokusere mer på fairplay for å inkludere alle som spiller.

– En ny regel vi har valgt å inkludere i år er at én person kun kan serve tre ganger før man må rotere, forklarer Rasmussen.

Mathias Molvik (18) forteller at det å arrangere turneringen krever veldig mye planlegging. Arrangørene står for både det å lage og sende ut invitasjoner, å ordne lagoppstettet, alt av innkjøp og matlagingen til kaféen. Både Rasmussen og Molvik er enige i at det aller beste med å arrangere turneringen er at de får gratis vafler, samtidig som Rasmussen sier at det er deilig å ha kontroll over alt som skjer både før, under og etter turneringen.

VG3 stiller selv med et lag i konkurransen, og planlegger å vinne ved hjelp av ekstremt bra lagånd, kommunikasjon og mye samarbeid.

(Helene Andrea Bøe)