store VÆRiasjoner

Gran Canaria er et sted utenfor Spania som har fire klimasoner. Det er en øy med stabilt vær og mye sol. Verdens beste klima ifølge meteorologoer (Canariajournalen.no).

Været er oftest best i sør og mer ustabilt i nord. Det er ikke så mye regn i sør, men når det først er regn så kan det komme masse. Forrige regnperiode var for noen uker siden. Da var det først sol, så kom det skyer og deretter masse regn. Det kom også torden og lyn. Jeg gikk ut for og se, nesten alle sammen var ute.

På høsten i oktober 2014 var det så mye regn at skolen ble stengt. Lovise (elev 10 trinn) forteller at det regnet hele natten. Da de kom på skolen regnet det fortsatt. Da det hadde vart en stund så begynte veiene og fylles opp, og kanalen på andre siden av skolen ble helt fylt. Elevene ble samlet i et klasserom og så på film for å holde roen til foreldrene kom.

Men etter uvær kommer sol, og i dag har vi strålende vær og 26 grader. Heldigvis er det slik vi har det meste parten av tiden her på Gran Canaria.

Overskriften store Væriasjoner var laget av VG.