Fredag 13. Overtro eller realitet?

Se deg om for svarte katter, knust spell, stiger, om du tar opp paraplyen innendørs og andre ulykkesfeller. Den 5. dagen i uka og tallet 13 har blitt regnet som ulykkesdag i årevis. Det er denne dagen hvor de fleste opplever noe negativt eller kommer innom en ulykke. Hvorfor er vi så redd for denne fredagen?

SONY DSC

Teorien viser at allerede under Jesus sin tid var fredag den 13 ansett som en ulykkesdag. Da satt han og hans 12 disipler rundt et bord. Det blir altså 13 stk., men til slutt så forådde Judas Jesus og fikk han hengt opp på korset.  Hvis det er tretten personer til bords eller i et rom er det regnet som ulykke også. Myten er hvis alle setter seg til bords kommer de til å dø om et år.

Det har faktisk vært forsket seriøst på fredag 13. og risikoen for ulykker. I 1993 fant engelske forskere at datoen virket inn på antall ulykker i trafikken. Konklusjonen var at risikoen for å havne på sykehus var opptil 52 prosent høyere enn vanlig. Men det kan jo like mye være frykten for at det skal skje noe galt som skremmer vettet av trafikantene. Og noen andre forskere har funnet ut av at det er 16% mindre bilulykker denne dagen og at det ikke finns noe virkelig bevis på at denne dagen er en ulykkesdag.

Ingen har ennå funnet rester etter fredag den 13. som ulykkesdag før i det 19. århundre.

Q7DQ600U3Y

Det er også flere hoteller som kutter ut etasje 13 og rom 13. Årsaken er fordi det er ingen som vil bo i denne etasjen eller evt. rommet. Det er flere religioner over hele verden som har troen på denne fredagen og som tar dette veldig seriøst. Det finnes faktisk mennesker som foretrekker å være innelåst bak hjemmets fire trygge vegger, med nesa godt under dyna denne dagen.

Hvordan opplever dagens ungdom fredag den 13?

Vi har spurt noen elever på skolen vår følgende spørsmål:

Ida og Tove

Hva vet du om fredag 13.?
Har det skjedd noe dumt eller uvanlig i dag?
Har du selv opplevd å være uheldig noen gang på denne dagen?
Har du hørt om andre som har hatt en ulykke på fredag 13.?

Ida, 10. klasse

1. Jeg vet at det er en skadefull dag
  2. Jeg har skjært meg på en av bøkene i dag
  3. Jeg fikk en fotball i hodet i fjor
  4. Mamma brente seg på ovnen tidligere i dag.

Sofie, 7. klasse

1. Ulykkesdag
  2. Nei
  3. Ikke som jeg kan huske
  4. Johanne kastet opp den dagen

DSC02147 - Kopi

Embrik, 7. klasse

1. Det er en dag der folk går rundt og dreper seg selv
  2. Jeg gikk ut av timen i fem minutter
  3. Jeg ble sikkelig skremt en gang av noen som fortsatt trodde det var halloween
  4. Nei

Patrick, 7. klasse

1. Alle vet at det er en ulykkesdag, og noen ganger er det på bursdagen min
  2. Nei
  3. Jeg var i en bilulykke en gang
  4. Ja, bestefaren min var i en bilulykke en gang som jeg også var i.

Tekst og bilder er laget av alle i valgfag Medier og Informasjon